انجمن علمي دانشجويان ايران

Iran Students Scientific Forum
 
الرئيسيةPortalاليوميةپرسشهاي متداولجستجوثبت نامليست اعضاگروههاي کاربرانورود

شاطر | 
 

 آشنايي با بورس اوراق بهادار

مشاهده موضوع قبلي مشاهده موضوع بعدي اذهب الى الأسفل 
نويسندهپيام
Wolf Man
مدير بخش علوم پايه و انساني
مدير بخش علوم پايه و انساني
avatar

تعداد پستها : 36
محل سکونت : همه جای ایران سرای من است!
رشته تحصيلي : حسابداری
Registration date : 2007-02-09

پستعنوان: آشنايي با بورس اوراق بهادار   الجمعة فبراير 09, 2007 1:24 pm

تاريخچه بورس اوراق بهادار در ايران


سابقه بورس اوراق بهادار در جهان متجاوز از 400 سال است.

بورس اوراق بهادار تهران در سال 1346 تاسيس گرديد. اين سازمان از پانزدهم بهمن ماه آن سال فعاليت خود را با انجام چند معامله بر روي سهام بانك توسعه صنعتي و معدني آغاز كرد. در پي آن سهام شركت نفت پارس ، اوراق قرضه دولتي ، اسناد خزانه ، اوراق قرضه سازمان گسترش مالكيت صنعتي و اوراق قرضه عباس آباد به بورس تهران راه يافتند. اعطاي معافيت هاي مالياتي شركت ها و مؤسسه هاي پذيرفته شده در بورس در ايجاد انگيزه براي عرضه سهام آنها ، نقش مهمي داشته است.

طي 11 سال فعاليت بورس تا پيش از انقلاب اسلامي در ايران تعداد شركت ها، بانك ها و شركت هاي بيمه پذيرفته شده از 6 بنگاه اقتصادي با 2/6 ميليارد ريال سرمايه در سال 1346 به 105 بنگاه با بيش از 230 ميليارد ريال در سال 57 افزايش يافت. همچنين ارزش مبادلات در بورس از 15 ميليون ريال در سال 1346 به بيش از 150 ميليارد ريال در سال 1357 افزايش يافت.

در سال هاي پس از انقلاب اسلامي و تا پيش از نخستين برنامه پنج ساله توسعه اقتصادي، دگرگوني هاي چشمگيري در اقتصاد ملي پديد آمد كه بورس اوراق بهادار تهران را نيز در بر گرفت. نخستين رويداد، تصويب لايحه قانون اداره امور بانك ها در تاريخ 17 خرداد 1358 توسط شوراي عالي انقلاب بود كه به موجب آن بانك هاي تجاري و تخصصي كشور در چهار چوب 9 بانك شامل 6 بانك تجاري و 3 بانك تخصصي ادغام و ملي شدند. چندي بعد و در پي آن شركت هاي بيمه نيز در يكديگر ادغام گرديدند و به مالكيت دولتي درآمدند و همچنين تصويب قانون حفاظت و توسعه صنايع ايران در تير 1358 باعث گرديد تعداد زيادي از بنگاه هاي اقتصادي پذيرفته شده در بورس از آن خارج شوند. به گونه اي كه تعداد آنها از 105 شركت و مؤسسه اقتصادي در سال 1357 به 56 شركت در پايان سال 1367 كاهش يافت. بدين ترتيب در طي اين سالها بورس و اوراق بهادار دوران فترت خود را سپري كرد كه تا پايان سال 1367 ادامه يافت .

از سال 1368 ، در چهار چوب برنامه پنج ساله اول توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي تجديد فعاليت بورس اوراق بهادار تهران به عنوان زمينه اي براي اجراي سياست خصوصي سازي، مورد توجه قرار گرفت. بر اين اساس سياست گذاران اقتصادي در نظر دارند بورس اوراق بهادار با انتقال پاره اي از وظايف تصدي هاي دولتي به بخش خصوصي، جذب نقدينگي و گردآوري منابع پس اندازي پراكنده و هدايت آن به سوي مصارف سرمايه گذاري، در تجهيز منابع توسعه اقتصادي و انگيزش مؤثر بخش خصوصي براي مشاركت فعالانه در فعاليت هاي اقتصادي نقش مهم و اساسي داشته باشد.

در هر حال، گرايش سياست گذاري هاي كلان اقتصادي به استفاده از ساز و كار بورس، افزايش چشمگير شمار شركت هاي پذيرفته شده و افزايش حجم فعاليت بورس تهران را در پي داشت كه بر اين اساس طي سال هاي 1367 تا امروز تعداد بنگاه هاي اقتصادي پذيرفته شده در بورس تهران از 56 شركت به بيش از 400 شركت افزايش يافته است.
بازگشت به بالاي صفحه اذهب الى الأسفل
خواندن مشخصات فردي
Wolf Man
مدير بخش علوم پايه و انساني
مدير بخش علوم پايه و انساني
avatar

تعداد پستها : 36
محل سکونت : همه جای ایران سرای من است!
رشته تحصيلي : حسابداری
Registration date : 2007-02-09

پستعنوان: تعاريف و اصطلاحات بورس   الجمعة فبراير 09, 2007 1:26 pm

تعاريف و اصطلاحات بورس



تعاريف و اصطلاحات بورس

سهم :
سهم قسمتي از سرمايه شركت سهامي است كه مشخص كننده ميزان مشاركت ، تعهدات و منافع صاحبان آن در شركت سهامي مي باشد.
ورقه سهم (گواهينامه نقل و انتقال و سپرده سهام) :
سند قابل معامله اي است كه نماينده تعداد سهامي است كه صاحب آن در شركت سهامي دارد.
شركت سهامي :
شركتي است كه سرمايه آن به سهام تقسيم شده و مسئوليت صاحبان سهام، محدود به مبلغ اسمي سهام آنها است.
شركت سهامي عام :
شركت هايي كه موسسين آنها قسمتي از سرمايه شركت را از طريق فروش سهام به مردم تامين مي كنند.
شركت سهامي خاص :
شركت هايي كه تمامي سرمايه آنها در موقع تاسيس منحصراً توسط موسسين تامين شده است.
ترازنامه :
ترازنامه يا صورت وضعيت مالي ، خلاصه وضعيت مالي يك موسسه را در يك تاريخ معين نشان مي دهد.
صورت سود و زيان :
صورت سود و زيان خلاصه نتايج عمليات يك شركت را در يك دوره مالي نشان مي دهد.
زمان و چگونگي توزيع سود نقدي هر سهم :
تقسيم سود و اندوخته فقط با تصويب مجمع عمومي عادي مي باشد و تقسيم حداقل 10 درصد از سود ويژه ساليانه مي باشد. حداكثر مهلت پرداخت سود نقدي 8 ماه پس از برگزاري مجمع عمومي عادي مي باشد.
اندوخته قانوني :
هيئت مديره مكلف است هر سال 5 درصد از سود خالص شركت را با عنوان اندوخته قانوني موضوع كند. همين كه اندوخته قانوني به 10 درصد سرمايه شركت رسيد موضوع كردن آن اختياري است.
ارزش ويژه هر سهم :
ارزش ويژه هر سهم از حاصل تقسيم حقوق صاحبان سهام بر تعداد كل سهام عادي شركت به دست مي آيد.
حقوق صاحبان سهام :
شامل سرمايه شركت، اندوخته قانوني، اندوخته طرح و توسعه، اندوخته احتياطي و سود انباشته مي باشد.
نسبت P/E :
اين نسبت از تقسيم قيمت جاري هر سهم ( P ) بر درآمد هر سهم ( EPS ) حاصل مي شود .
درآمد هر سهم ( EPS ) :
سود خالص شركت پس از كسر ماليات ، تقسيم بر تعداد كل سهام شركت.
سود قابل تقسيم هر سهم ( DPS ) :
سود قابل تقسيم هر سهم كه پس از كسر اندوخته قانوني، سود انباشته و اندوخته طرح و توسعه از درآمد هر سهم ( EPS ) حاصل مي شود.
مجمع عمومي عادي ساليانه :
مجمع عمومي شركت سهامي از اجتماع صاحبان سهام تشكيل مي شود. در مجمع عمومي عادي حضور دارندگان حداقل بيش از نصف سهامي كه حق راي دارند ضروري است. تصميمات همواره با اكثريت نصف به علاوه يك آراء حاضر در جلسه رسمي معتبر خواهد بود ، مگر در مورد انتخاب مديران و بازرسان كه اكثريت نسبي كافي نباشد. مجمع عمومي عادي سالي يك بار برگزار مي شود و فاصله دعوت و تشكيل مجمع حداقل 10 روز و حداكثر 40 روز مي باشد.
مجمع عمومي فوق العاده و اختيارات آن :
در مجمع عمومي فوق العاده دارندگان بيش از نصف سهامي كه حق راي دارند بايد حاضر باشند و تصميمات مجمع همواره به اكثريت دو سوم آراء حاضر در جلسه رسمي معتبر خواهد بود. اختيارات مجمع شامل اصلاح يا تغيير مواد اساسنامه ، كاهش يا افزايش سرمايه و انحلال شركت مي باشد
بازگشت به بالاي صفحه اذهب الى الأسفل
خواندن مشخصات فردي
Wolf Man
مدير بخش علوم پايه و انساني
مدير بخش علوم پايه و انساني
avatar

تعداد پستها : 36
محل سکونت : همه جای ایران سرای من است!
رشته تحصيلي : حسابداری
Registration date : 2007-02-09

پستعنوان: erp چیست؟   الجمعة فبراير 09, 2007 1:28 pm

مقدمه :
ساليان متمادي برنامه هاي كاربردي مورد استفاده در سيستمهاي اطلاعاتي بصورت مجزا functional ارائه مي شد و هيچ ارتباطي با يكديگر نداشتند. چنين نرم افزارهايي مورد توجه و علاقه شركتهاي كوچك بود و براحتي نيازهاي خود را توسط اين برنامه هاي كاربردي (application) برآورده ميكردند. اما پس از مدتي با گذشت زمان و با شروع فرايند مهندسي مجدد فرايندهاي تجاري در سازمانها ، نياز به انواع مختلف سيستمهاي اطلاعاتي احساس شد و توليد سيستمهاي اطلاعاتي يكپارچه كه بتواند نرم افزارهاي حوزه هاي مختلف از جمله حسابداري ، توليد ، فروش ، انبار و ... را بصورت منسجم و همراه هم بكار گيرد آغاز گرديد . براي توليد چنين نرم افزاريهايي ، ارائه رويكرد هاي جديدي از جمله معماري مبتني بر client /server و همينطور نرم افزارهاي يكپارچه ضروري بنظر ميرسيد. در سال 1992 ساختار يك سيستم اطلاعاتي يكپارچه توسط YakhouوRahali توسعه يافت . در اين ساختار ، به اشتراك گذاري داده ها بين كاربران اين امكان را ايجاد ميكرد تا به سادگي و بسرعت داده هاي مورد نياز واحدهاي ديگر را در اختيارشان قرار دهند و همچنين مديران بخشهاي ديگر نيز قادر بودند بصورت يك سيستم جامع و يكپارچه با يكديگر در ارتباط باشند و گزارشات مورد نياز خود را از يك سيستم واحد استخراج نمايند.

ERP چيست ؟
( Enterprise Resource Planning ) سيستمي جامع است كه سعي در يكپارچه سازي همه وظايف و بخشهاي موجود دريك سازمان با استفاده ازيك سيستم كامپيوتري واحد را دارد كه بتواند نيازهاي خاص و ويژه اين بخشها را برآورده سازد . اين كار با استفاده از يك نرم افزار كامپيوتري انجام ميشود كه بوسيله يك ديتابيس واحد ، امكان به اشتراك گذاري اطلاعات و ارتباط بخشهاي مختلف را با يكديگر برقرار ميسازد . اين نرم افزار از تعدادي ماژول نرم افزاري تشكيل شده است كه هر يك بخشي از وظايف موجود در شركت را بر عهده دارند . اغلب نرم افزارهاي ERP آنقدر منعطف هستند كه شركتهاي خريدار قادرند تعدادي از ماژولهاي مورد نيازو يا همه آنها را نصب و بكارگيرند . بعنوان مثال شركت خريدار قادر است فقط ماژولهاي منابع انساني (HR) و مالي را از اين بسته نرم افزاري ، خريداري ، نصب و مورد استفاده قرار دهد .

ERP چگونه قادر است عملكرد تجاري يك شركت را بهبود بخشد ؟
بطور كلي هدف اصلي و اوليه ERP آن است كه فرآيند دريافت سفارش از مشتري و پردازش آن تا مرحله نهايي را بهبود بخشد . بعنوان مثال وقتي يك سفارش رسيده از سوي مشتري وارد سيستمERP ميگردد ، همه اطلاعات لازم جهت تكميل و ارائه اين سفارش ، در آن موجود ميباشد . اطلاعات مربوط به اينكه آيا مشتري سفارش دهنده ، اعتبار كافي نزد شركت را دارد يا خير ، از ماژول مالي بدست ميآيد و به همين ترتيب اطلاعات لازم در مورد سطح موجودي انبار كالا و مواد اوليه مربوط به اين سفارش ، از ماژول انبار استخراج ميگردد .

با بكارگيري اين سيستم ، كاربران تنها وارد كننده داده و اطلاعات به سيستم نيستند بلكه آنها از اين پس وظيفه سنگيني را بر عهده خواهند داشت زيرا در مورد سئوالاتي از قبيل اينكه "آيا مشتري حاضر بموقع بدهي خود را بابت سفارش دريافتي خود خواهد پرداخت؟" ، "آيا ما قادر خواهيم بود بموقع سفارش مورد نظر را تحويل
بازگشت به بالاي صفحه اذهب الى الأسفل
خواندن مشخصات فردي
Wolf Man
مدير بخش علوم پايه و انساني
مدير بخش علوم پايه و انساني
avatar

تعداد پستها : 36
محل سکونت : همه جای ایران سرای من است!
رشته تحصيلي : حسابداری
Registration date : 2007-02-09

پستعنوان: ادامه   الجمعة فبراير 09, 2007 1:29 pm

مشتري دهيم ؟" و سئولاتي از اين قبيل ، كاربران سيستم بايد بتوانند سريعا تصميم گيري لازم را انجام دهند واين تصميمات بر روي كل فرايند ERP تاثير گذار خواهد بود . بعلاوه ساير كاربران در بخشهاي ديگر نيز لازم است اطلاعات را بروز وارد سيستم نمايند . بعنوان مثال اگر مسئول سيستم انبار در مورد سطح موجودي انبار اشتباهي مرتكب شود ، شركت ممكن است بسياري از مشتريان خود را بدليل اطلاعات نادرست درمورد كافي نبودن ميزان موجودي ، از دست بدهد.

يك پروژه ERP چه مدت بطول مي انجامد ؟
در شركتهاي كوچك و آنهايي كه فقط بخشي از ماژولهاي ERPرا خريداري و راه اندازي ميكنند ، اين پروژه ممكن است حدود شش ماه يا كمتر بطول انجامد ولي براي شركتهاي بزرگتر و آنهايي كه تمايل دارند اين پروژه را بطور كاملتر به اجرا گذارند ، به اين دليل كه نياز به تغيير در بخشهاي مختلف سازمان متناسب با بسته نرم افزاريERP وجود دارد ، اجراي اين پروژه بطور ميانگين بين يك تا سه سال بطول ميانجامد .

بكارگيريERP براي يك كسب و كار چه مزيتهايي رامي تواند به همراه داشته باشد ؟
بطور كلي مزاياي عمده پياده سازي سيستمهاي ERP در شركتها را ميتوان بصورت زير بر شمرد :

الف ) يكپارچه سازي اطلاعات :

بر خلاف سيستهاي ديگر كه ممكن است هر يك از بخشهاي مالي، فروش ، توليد و ... گزارشهاي ضدونقيضي در مورد فعاليتها و سهم خود در افزايش ميزان درآمد شركت ارائه دهند ،ERP به شركت كمك خواهد كرد كه اطلاعات مورد نظر را بصورت جامع و كامل از يك سيستم بدست آورد .



ب) يكپارچگي اطلاعات در مورد سفارشات مشتريان :

ERP كمك خواهد كرد تا سفارشات مشتريان از زمان دريافت سفارش از مشتريان ، دريافت مواد اوليه از تامين كنندگان كالا براي توليد آن سفارش تا تحويل كالاي توليد شده به مشتري و دريافت وجه آن بطور يكپارچه در يك سيستم نگهداري شود و به اين ترتيب شركتها قادرند براحتي سفارشات را رديابي كنند و هماهنگي لازم بين بخشهاي مختلف شركت را ايجاد نمايند .



ج) استاندارد سازي و سرعت بخشيدن به فرآيند توليد :

سيستمهايERP با استاندارد سازي فرايندهاي توليد و استفاده از يك سيستم كامپيوتري منسجم باعث صرفه جويي در زمان و افزايش بهره وري خواهند شد.



د) كاهش موجودي انبار :

ERP با بهينه سازي فرآيند سفارشات و توليد محصول ، باعث كاهش موجودي مواد اوليه و موجودي در جريان ساخت ميگردد وهمين امرموجب كاهش موجودي كالاي ساخته شده در انبارها ميشود . به بيان ديگر ERP توانايي مديريت زنجيره عرضه محصول(Supply Chain Management) را نيز فراهم ميسازد .
بازگشت به بالاي صفحه اذهب الى الأسفل
خواندن مشخصات فردي
Wolf Man
مدير بخش علوم پايه و انساني
مدير بخش علوم پايه و انساني
avatar

تعداد پستها : 36
محل سکونت : همه جای ایران سرای من است!
رشته تحصيلي : حسابداری
Registration date : 2007-02-09

پستعنوان: ادامه   الجمعة فبراير 09, 2007 1:30 pm

ه) استاندارد سازي اطلاعات مربوط به منابع انساني شركت ، صرفه جويي در زمان و جلوگيري از دوباره كاري

آيا ERP با فرايندهاي موجود در شركت تطابق دارد يا خير؟
نكته مهمي كه در اجرا و پياده سازي يك سيستمERP بايد مد نظر قرار گيرد آن است كه آيا اين مجموعه نرم افزاري با وضع موجود شركت خريدار نرم افزار ، تطابق دارد با نه ؟ اين يكي از دلايل مهمي است كه در روند اجراي فرآيند ERP در شركتهاي خريدار ، اختلال ايجاد ميكند و باعث ميشود گاها در اجراي پروژه چند ميليون دلاري ERP وقفه ايجاد شود . در چنين شرايطي دو راه وجود دارد:

يا اينكه شركت خريدار بايد فرايندهاي موجود خود را تغيير داده و مطابق با سيستم ERP سازد و يا بسته نرم افزاري موجود بايد بر اساس شرايط خاص آن شركت تغيير داده شود .

در حالت اول تغييرات عمده اي در مسئوليتها ، نحوه كار ، وظايف پرسنل و روشهاي انجام كار و ... ايجاد ميگردد و به عبارتي لازم است فرآيند مهندسي مجدد(Reengineering) در سطح شركت اجرا شود. در حالت دوم نيز احتمال بروز مشكلات (BUGS) در نرم افزار افزايش مي يابد و بعلاوه اشكالات خاصي را در بروزرساني نرم افزار (UPGRADING ) در نسخه هاي بعدي ايجاد خواهد كرد زيرا نسخه هاي بعدي نيز بايد بصورت خاص و سفارشي توليد شوند.

ERP چه نوع هزينه هايي مي تواند به همراه داشته باشد؟
1) هزينه هاي آموزش :

از آنجا كه كاركنان در بخشهاي مختلف شركت با يك سيستم يكپارچه كار ميكنند ، لازم است درك بيشتري از فعاليتها و فرايندهاي موجود در ساير بخشها نيز پيدا كنند . زيرا هر داده اي كه آنها وارد سيستم ميكنند بر روي كل سيستم اثر گذار خواهد بود . بنابراين بايد ارتباط بين بخشهاي مختلف شركت از طريق اين سيستم براي كاربران كاملا تشريح گردد . علاوه بر اين ، برنامه اي براي آموزش شكل ظاهري (INTERFACE) سيستم نيز بايد تدارك ديده شود.

2) هزينه يكپارچگي و تست نرم افزارها :

براي حصول اطمينان از روند صحيح اجراي فعاليتها ، بايد ارتباط بين نرم افزارهاي ERP با يكديگر و احتمالا با ساير نرم افزارهاي بكاررفته در شركت مورد توجه قرار گيرد كه اين كار مستلزم هزينه هايي خواهد بود . به عنوان مثال يك شركت توليدي ممكن است نرم افزارهاي جانبي براي تجارت الكترونيكي ، سيستم باركد و ساير سيستمهاي مورد استفاده خود نيز داشته باشد. بنابر اين لازم است ارتباط درست و حساب شده اي بين اين نرم افزارها و بسته نرم افزاري ERP برقرار شده باشد .

3) سفارشي كردن نرم افزارها (Customization) :

اين كار در مواقعي انجام ميشود كه يكي يا چند مورد از نرم افزارهاي ERP نتواند با شرايط كاري و فرايندهاي موجود شركت خريدار تطابق داده شود و بنابراين ضروري بنظر ميرسد كه نرم افزار مزبور بر اساس شرايط خاص آن شركت باز سازي شود.

4) تبديل داده ها (Data Conversion):

بطور يقين تبديل و انتقال داده ها و اطلاعات مربوط به مشتريان ، كالاها ، عرضه كنندگان ، طرفهاي تجاري
بازگشت به بالاي صفحه اذهب الى الأسفل
خواندن مشخصات فردي
Wolf Man
مدير بخش علوم پايه و انساني
مدير بخش علوم پايه و انساني
avatar

تعداد پستها : 36
محل سکونت : همه جای ایران سرای من است!
رشته تحصيلي : حسابداری
Registration date : 2007-02-09

پستعنوان: ادامه   الجمعة فبراير 09, 2007 1:35 pm

و... از سيستم مورد استفاده قبلي به سيستم جديد مبتني بر ERP ، مستلزم هزينه هايي خواهد بود.

5) مدت زمان بازگشت سرمايه (ROI) :

اغلب شركتها انتظار دارند پس از نصب و راه اندازيERP بتوانند منافع مورد نظر خود را سريعا از اين سيستم كسب كنند ولي چنين امري در بدو امر امكان پذير نيست و لازم است مدت زماني از نصب و اجراي سيستم ، گذشته باشد و بهبودهايي در فرآيند موجود نيز حاصل شده باشد تا زمان بازدهي اين پروژه آغاز گردد.

چه عواملي اغلب باعث ناكامي در اجراي پروژه ERP مي گردد؟
تجربه نشان داده است كه مهمترين عامل ناكامي در پياده سازي و اجراي اين پروژه ، كاركنان و پرسنل استفاده كننده از نرم افزارها در بخشهاي مختلف شركت ميباشند . اگر آنها نپذيرند كه ERP روند اجراي كارها و فعاليتهاي آنها را نسبت به سيستمهاي قبلي بهبود ميبخشد ، در برابر اجراي آن مقاومت نشان ميدهند و آن را با شكست مواجه ميكنند . بنابراين اجراي مديريت تغيير كه از مباحث عمده در مديريت بشمار ميرود قادر است روند اين ناكامي و شكست را متوقف سازد.

ERP چگونه با تجارت الكترونيكي تطابق پيدا مي كند؟
همانگونه كه كاربران سيستمهاي مختلف در بخشهاي متنوع شركت از سيستم يكپارچه ERP استفاده ميكنند و نيازهاي خود را از طريق آن برآورده ميسازند ، دو گروه عمده ديگر يعني مشتريان(Customers) و عرضه كنندگان(Suppliers) كه در خارج از محدوده شركت فعاليت ميكنند ، نيز نيازمند دسترسي به يكسري از اطلاعات موجود در سيستمERP از قبيل ميزان سفارشات ، سطح موجوديها و... ميباشند . پس لازم است دو كانال جديد براي اين دو گروه ايجاد شده و امكان دسترسي آنان را به بخشي از اطلاعات مورد نياز فراهم سازيم . اين كار امروزه از طريق تجارت الكترونيكي(Electronic Commerce) امكان پذير خواهد بود كه در مورد مشتريان بحث B2C و در مورد عرضه كنندگان ، بحث B2B مطرح ميشود . با توجه با آنچه گفته شد ، لازم است بسته نرم افزاري ERP بتواند ارتباط مناسبي با Web برقرار ساخته و از اين طريق امكان استفاده و بكارگيري تجارت الكترونيكي را نيز در شركت فراهم سازد .

ازآنجا كه اينترنت هيچگاه با توقف مواجه نميشود و دائما در حال تغيير است ، در مواقعي كه لازم است اصلاحات ، نگهداري و بروز رساني درسيستمERP انجام شود ، فعاليت وب سايت شركت نيز متوقف خواهد شد . پس لازم است با انعطاف پذيري مناسبي كه بين ERP و وب سايت شركت صورت ميپذيرد ، ترتيبي اتخاذ شود كه برنامه هاي كاربردي تجارت الكترونيكي در مواقعي كه ERP متوقف شده است ، همچنان به فعاليت خود ادامه دهند . براي حل اين مشكل از نرم افزاري استفاده ميشود كه قادر است اطلاعات مورد نياز را از ERP بدست آورده و به عنوان يك مترجم اين اطلاعات را به يك فرمت قابل درك در تجارت الكترونيكي و ساير برنامه هاي كاربردي تبديل كند .
بازگشت به بالاي صفحه اذهب الى الأسفل
خواندن مشخصات فردي
Wolf Man
مدير بخش علوم پايه و انساني
مدير بخش علوم پايه و انساني
avatar

تعداد پستها : 36
محل سکونت : همه جای ایران سرای من است!
رشته تحصيلي : حسابداری
Registration date : 2007-02-09

پستعنوان: ادامه   الجمعة فبراير 09, 2007 1:36 pm

همانگونه كه گفته شد سيستمهاي غير يكپارچه قادر نبود بخشهاي مختلف شركت را به گونه اي با يكديگر پيوند دهد كه كاربران اين بخشها بتوانند از داده هاي بخشهاي ديگر استفاده كنند . با پيشرفت سيستماي كامپيوتري مبتني بر client / server ، نياز به وجود نرم افزاري واحد كه بتواند همه فرايندهاي تجاري را بصورت online كنترل كند احساس شد و اينچنين بود كه بحث ERP بعنوان يك راه حل مطرح گرديد .

از بين شركتهايي كه اقدام به توليد اين نرم افزار كردند ميتوان يك شركت آلماني بنام SAP AG را نام برد كه محصول اين شركت در زمينه ERP با نام SAP R/3 سرآمد سايرنرم افزارهاي موجود ميباشد . اين نرم افزار قادر است بخشهاي وظيفه اي مختلف شركت را با يكديگر پيوند داده و همچنين زنجيره عرضه محصول (supply chain ) را از عرضه كنندگان تا مشتريان تحت كنترل داشته باشد . براي مثال ميتوان به شركت Mobil Oil كه در زمينه پتروشيمي فعاليت دارد اشاره كرد كه توانست با بكارگيري اين نرم افزار ، حدود 300 سيستم مختلف خود را بصورت يكپارچه تبديل كند .

بدليل پيچيدگي زيادي كه در اجرا و بكارگيري اين نرم افزار موجود است و اينكه شركتهاي مختلف بايد براي هماهنگ كردن خود با چارچوب بكار رفته در طراحي اين نرم افزار ، تغييرات زيادي را در فرايندهاي تجاري موجود خود اعمال كنند ، اين نرم افزار نتوانسته است براي همه موسسات و شركتها جذابيت ايجاد كند .

SAP R/3 بطور كلي ازچهار بخش كاربردي حسابداري ، توليد ، فروش و منابع انساني تشكيل شده است .اين چهار بخش بيش از هفتاد ماژول را در اين نرم افزار به خود اختصاص داده اند. كاربرد اين نرم افزار به شركتها اين امكان را داده است كه كاملا بطور اتوماتيك و يكپارچه عمل كنند و بسياري از فرايندها و رويه هاي دستي و هزينه بر كه منجر به بروز اشتباهاتي در روند كار ميشد را نيز حذف كنند . قابليت ديگري كه R/3 دارد آن است كه در شركتهاي چند مليتي نيز ميتواند براحتي مورد استفاده قرار گيرد زيرا اين قابليت را دارد كه واحد هاي مختلف پولي ، زبانهاي مختلف دنيا ، قوانين ومقررات مالياتي گوناگون و نيازمنديهاي مختلف چندين كشور را برآورده سازد . بنابر اين SAP علاوه بر افزايش سرعت در تصميم گيري مديران قادر است بصورت كارا و اثر بخش در سطح بين المللي مورد استفاده قرار گيرد.

اجرا و بكارگيري اين نرم افزار در سطح شركتهاي بزرگ با مشكلات و هزينه هاي زيادي همراه است و بعلاوه زمان زيادي نيز بطول خواهد انجاميد . ولي تجربه نشان داده است اجراي اين سيستم در شركتهايي با اندازه متوسط كه حدود 500 ميليون دلار فروش سالانه داشته باشند ، مناسب و ايده آل خواهد بود .
بازگشت به بالاي صفحه اذهب الى الأسفل
خواندن مشخصات فردي
 
آشنايي با بورس اوراق بهادار
مشاهده موضوع قبلي مشاهده موضوع بعدي بازگشت به بالاي صفحه 
صفحه 1 از 1

صلاحيات هذا المنتدى:شما نمي توانيد در اين بخش به موضوعها پاسخ دهيد
انجمن علمي دانشجويان ايران :: انجمن دانشجویان :: بخش علوم پایه و انسانی-
پرش به: