انجمن علمي دانشجويان ايران

Iran Students Scientific Forum
 
الرئيسيةPortalاليوميةپرسشهاي متداولجستجوثبت نامليست اعضاگروههاي کاربرانورود

شاطر | 
 

 پذيرش جنسيتي دركنكور، تبعيض يا ضرورت

مشاهده موضوع قبلي مشاهده موضوع بعدي اذهب الى الأسفل 
نويسندهپيام
paradise
مدیر کل
مدیر کل


تعداد پستها : 246
Age : 30
محل سکونت : بي سرزمين تر از باد
Registration date : 2007-02-03

پستعنوان: پذيرش جنسيتي دركنكور، تبعيض يا ضرورت   الأحد فبراير 18, 2007 3:10 am

/پذيرش جنسيتي دركنكور، تبعيض يا ضرورت/
پژوهشگرامورزنان: اعطاي امتيازات جنسيتي به پسران مغاير با عدالت است

نمي‌توان زنان را با يك بند قانوني ازتحصيل محروم كرد



خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: آموزشي



عضو
گروه پژوهشي مطالعات زنان پژوهشكده تعليم و تربيت با تاكيد بر توجه طراحان
طرح پذيرش جنسيتي به مجموعه عوامل اقتصادي، سياسي، اجتماعي و حتي آموزشي
موثر بر ايجاد اختلاف در آمار ورودي‌هاي دختر و پسر دانشگاه‌ها، گفت:
اعطاي امتياز به گروهي خاص در رقابت نفس‌گير كنكور، علاوه بر ناديده گرفتن
تلاش و كوشش و حتي علم گروهي ديگر، باعث تفاوت‌هاي علمي‌ فاحش در پذيرفته
شدگان به خصوص در رشته‌هايي چون پزشكي خواهد شد.


فريده ماشيني، در گفت‌وگو با خبرنگار صنفي آموزشي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)،
با اشاره به طرح سهميه‌بندي جنسيتي و تاكيد بر اتخاذ راهكاري متناسب با
مشكلات، اظهار كرد: اگر تحقيقات كارشناسي مناسب در اين زمينه صورت گرفته
بود و به استناد آن طرحي ارائه مي‌شد نتايج منطقي‌تري به دست مي‌آمد و در
اين راستا نيز بررسي عوامل تاثيرگذار بر رغبت بيشتر دختران براي ورود به
دانشگاه‌ها ضروري است.


رغبت تحصيلي دختران بيشتر از پسران است

وي با اشاره به انجام
تحقيقي در اين ارتباط در پژوهشكده تعليم و تربيت گفت: براساس اين تحقيق به
طور كلي سه دسته عوامل آموزشي، اجتماعي و اقتصادي در حضور بيشتر دختران در
دانشگاه‌ها موثر بوده‌اند.


ماشيني با بيان اينكه
براساس تحقيقات صورت گرفته رغبت تحصيلي دختران در تمام پايه‌هاي تحصيلي از
پسران بيشتر است، اظهار كرد: براساس آمار سال 83ـ82، درصد قبولي دختران در
پايه پنجم ابتدايي 36/99 درصد و در پسران 46/98 درصد بوده است و اين تفاوت
در مقطع دبيرستان به 15 درصد رسيده يعني 42/79 درصد از دختران و 65 درصد
از پسران در اين مقطع قبول مي‌شدند و اين در حاليست كه متاسفانه قبولي
بيشتر دختران منجر به ثبت‌نام بيشترشان در مدارس نمي‌شود و عوامل مختلف
اجتماعي، فرهنگي و اقتصادي مانع از حضور دختران در مدارس مي‌شود به نحوي
كه درصد ثبت‌نام دختران در سال 83ـ82 در سال اول متوسطه 33/46 درصد و اين
تعداد در پسران 66/53 درصد بوده است.


وي بازماندن از تحصيل
دختران را ناشي از تنبلي آن‌ها ندانست و تاكيد كرد: عليرغم اين كه دختران
كمتر از پسران وارد مدارس مي‌شوند بيشتر قبول مي‌شوند و سوال مطرح در اين
جا اين است كه آيا براي قبولي بيشتر پسران در مدارس نيز بايد سهميه‌بندي
صورت گيرد و يا با برگزاري امتحانات در سطح پايين‌تر امكان قبولي بيشتر
آن‌ها را فراهم كرد.


اين پژوهشگر امور زنان
در عين حال دسترسي پسران به آموزش‌هاي مهارتي و رشته‌هاي فني و حرفه‌اي را
بيشتر از دختران دانست و تاكيد كرد: براساس آمار سال 83 حدود 83/64 درصد
از پسران و تنها 17/35 درصد از دختران از آموزش‌هاي فني و حرفه‌اي و در
شاخه كار و دانش نيز 07/41 درصد از دختران و 93/58 درصد از پسران از
آموزش‌هاي كار و دانش برخوردارند يعني در مجموع 95/62 درصد پسران و 47/38
درصد دختران از اين آموزش‌ها برخوردارند.


وي با اشاره به امكان
ورود به دانشگاه و تحصيل در دوره‌هاي كارداني پيوسته بدون كنكور براي فارغ
التحصيلان آموزش‌هاي فني و حرفه‌اي و كار و دانش گفت: با توجه به آمار
مذكور براي تعداد زيادي از پسران امكان حضور در دانشگاه وجود دارد و تفاوت
موجود در آمار ورود به دانشگاه در رشته‌هاي نظري (يعني 59/58 درصد دختر و
4/41 درصد پسر) در رشته‌هاي فني و حرفه‌اي و مهارتي كاملا جبران شده است و
63 درصد از پذيرفته شدگان دوره‌هاي كارداني پسر هستند.


ماشيني خاطرنشان كرد: با
توجه به آنكه تعداد دختران در رشته‌هاي نظري بيشتر است و در نتيجه راهي جز
شركت در كنكور سراسري براي دستيابي به اشتغال براي آن‌ها وجود ندارد و
آن‌ها بيش از پسران پشت سد كنكور معطل مي‌مانند.


وي با اشاره به افزايش
تقاضاي اجتماعي بدون در نظر گرفتن جنسيت، براي ورود به آموزش عالي، اظهار
كرد: رشد جمعيت در سال‌هاي اول انقلاب، انفجار جمعيت در سال‌هاي
اخير،‌تركيب سني كشور، افزايش انتظارات جامعه براي دستيابي به تحصيلات
عاليه، كسب منافع مستقيم و غير مستقيم ناشي از تحصيلات دانشگاهي و محدود
بودن فرصت‌هاي اشتغال باعث افزايش رغبت عمومي‌ براي ورود به دانشگاه شده
است.


اين پژوهشگر امور زنان
در ادامه تحرك شغلي و اجتماعي دختران را كمتر از پسران دانست و گفت: ادامه
تحصيل به عنوان تنها راه مشروع مهاجرت دختران از يك شهر به شهر ديگر و جدا
شدن از خانواده، محدود بودن شيوه گذراندن اوقات فراغت دختران نسبت به
پسران، محدوديت ابزار و امكانات و محدوديت‌هاي اجتماعي بيشتر دختران نسبت
به پسران از عوامل موثر بر تمايل بيشتر دختران نسبت به پسران براي ورود به
دانشگاه‌هاست.


وي افزود: بازتعريف هويت
اجتماعي، تعريف مجدد و بازنگري مسووليت‌ها و وظايف نه تنها در زنان
تحصيلكرده بلكه در همه زنان جامعه احساس مي‌شود و تحقيقات نشان مي‌دهد
تحصيلات بيش از هر چيزي در اين روند موثر است و زنان تحصيل‌كرده بيش از
سايرين نسبت به تبعيض‌هاي جنسيتي از خود مقاومت نشان مي‌دهند.


ماشيني با بيان اينكه به
طور كلي اين همه توجه به درس و تحصيل در دختران قابل بررسي است، اظهار
كرد: ورود به دانشگاه براي دختران نه فقط براي افزايش تحصيلات بلكه به
عنوان مجرايي براي ورود به دنياي بزرگ‌تر و راهي براي امكان بروز و ظهور
استعداد‌هايشان و انجام كاري مفيد شناخته مي‌شود.


وي به دريافت دو پيام
متفاوت از بازار كار به وسيله دختران و پسران اشاره كرد و گفت: اكثر پسران
در بخش خصوصي مشغول به كار مي‌شوند كه بخش قابل توجهي از آن‌ها هم تحصيلات
دانشگاهي ندارند و آمار نشان مي‌دهد كه 92 درصد شاغلان 15 تا 19 ساله را
پسران تشكيل مي‌دهند و هشت درصد مابقي دختراني هستند كه در مشاغل فاميلي و
بدون دستمزد مشغول به كارند.


ماشيني در ادامه گفت‌وگو
با ايسنا نبود ارتباط مستقيم بين تحصيلات دانشگاهي و دستيابي به مشاغل
بهتر و پر درآمدتر را از عوامل موثر بر عدم رغبت پسران براي ورود به
دانشگاه نسبت به دختران دانست و افزود: فرصت‌هاي شغلي موجود براي زنان به
مراتب كمتر از مردان است و حداكثر 13 درصد شاغلان را زنان تشكيل داده‌اند
و اين فرصت‌هاي شغلي محدود هم با تحصيلات عالي راحت‌تر در دسترس قرار
مي‌گيرد.


عضو گروه پژوهشي مطالعات
زنان پژوهشكده تعليم و تربيت، طرح پذيرش جنسيتي را منطبق با ريشه‌ها و
عوامل به وجود آورنده آن ندانست و ادامه داد: در حال حاضر فرصت اجتماعي و
فرهنگي كافي براي فرهنگ‌سازي در جامعه وجود ندارد و دانشگاه‌ها جزو معدود
امكانات فرهنگ‌سازي در جامعه به شمار مي‌روند و از ديد مردم نيز ورود به
دانشگاه با افزايش سطح فرهنگ، شعور و آگاهي و دستيابي به جايگاه بالاي
اجتماعي برابر است، در حالي كه اگر براي افزايش سطح شعور اجتماعي حوزه‌هاي
ديگري نيز تعريف شوند مي‌توان تا حدودي مشكل افزايش تمايل براي ورود به
دانشگاه‌ها را حل كرد.


وي افزود: آمار حاكي از
آن است كه اين تفاوت در ورودي‌هاي دختر و پسر و تمايل براي ورود به
دانشگاه در اكثر كشور‌هاي در حال توسعه و كشور‌هاي منطقه و حتي كشور‌هاي
پيشرفته هم مشهود است.


ماشيني با انتقاد از
مطرح شدن بحث افزايش سن ازدواج در جوانان به عنوان يكي از دلايل مطرح در
طرح پذيرش جنسيتي در دانشگاه‌ها گفت: افزايش سن ازدواج في نفسه پديده‌اي
منفي نيست و نبايد توقع داشت كه دختران و پسران بدون دستيابي به رشد كافي
براي ورود به صحنه زندگي اجتماعي تن به ازدواج دهند.


ازدواج پس از كسب
تجربيات اجتماعي در هر كشوري كه توسعه را تجربه كرده است امري مثبت است و
تحصيلات دانشگاهي گزينه‌هاي متنوع‌تر و بهتري را براي جوانان مطرح مي‌كند
و افزايش سن ازدواج ناشي از تغيير در مطالبات و توقعات زوجين، افزايش سطح
زندگي، نبود فرصت‌هاي اشتغال و بيكاري و سخت شدن تشكيل زندگي به دليل
مشكلات اقتصادي است نه ورود به دانشگاه و تحصيلات دانشگاهي.


وي با بيان اين كه نگاه
عمومي‌ جامعه به اين مساله تغيير كرده است، اظهار كرد: سن ازدواج دختراني
كه دانشگاه نمي‌روند نيز افزايش يافته و متوسط سن ازدواج زنان بي سواد در
سال 81، 2/20 سال بوده است و ازدواج زنان 19ـ15 نيز از 47 درصد در سال 45
به 75/18 درصد رسيده است.


آيا مي‌توان حق مسلم زنان و دختران براي آموزش را به دليل كم رنگ شدن حضورشان در خانواده از آن‌ها سلب كرد؟

ماشيني لطمه وارد شدن به
قداست خانواده را از ديگر موارد مطرح در طرح دانست و تاكيد كرد: تحقيقات
نشان مي‌دهد افزايش سطح تحصيلات زنان تاثير تعيين‌كننده‌اي در سلامت
خانواده‌ها داشته و باعث افزايش سلامت رواني و جسمي‌ زنان و به تبع آن
افزايش سلامت خانواده و فرزندان، كاهش ميزان مرگ و مير، افزايش اميد به
زندگي در خانواده‌ها و افزايش توانايي زنان براي كنترل درگيري‌هاي
خانوادگي مي‌شود.


وي افزود: متوسط سن
ازدواج در سال 75، 4/22 سال بوده و افراد معمولا در دوران دانشجويي و
ليسانس ازدواج نكرده و دختراني كه در دوران دانشجويي‌شان ازدواج مي‌كنند
تشكيل زندگي مشتركشان به بعد از اتمام درسشان موكول مي‌شود و مهم‌تر اين
كه آيا مي‌توان حق مسلم زنان و دختران براي آموزش را به دليل كم رنگ شدن
حضورشان در خانواده از آن‌ها سلب كرد و اين گونه تصميم‌گيري‌ها بايد با
رضايت طرفين باشد.


اين پژوهشگر امور زنان
با بيان اينكه حتي در قانون مدني نه چندان مترقي ما نيز مرد فقط مي‌تواند
زن را از حرفه يا شغلي كه منافي شئونات خانوادگي باشد نفي كند اظهار كرد:
پر واضح است كه در كشور ما، تحصيلات دانشگاهي منجر به مشاغل منافي شئونات
نمي‌شود و اشتغال و درس خواندن يك حق طبيعي براي زنان و دختران جامعه است
و نمي‌توان با يك بند قانوني آن‌ها را از اين حق محروم كرد و اين در حالي
است كه تحقيقات حاكي از آن است كه زنان شاغل به هيچ عنوان از مسووليت‌هاي
خانوادگي‌شان سرباز نزده و عليرغم ادعاي طراحان، خانواده را قرباني شغل
خود نكرده و حتي ميزان بزهكاري مجرميت در فرزندان زنان شاغل به مراتب كمتر
از ديگر زنان بوده و فرزندان آن‌ها تمايل بيشتري به ادامه تحصيل دارند.


وي در ادامه گذران
اقتصادي اكثر خانواده‌هاي ايراني را با شغل يكي از طرفين امكان‌پذير
ندانست و تاكيد كرد: طبق سرشماري سال 75، بيش از يك ميليون و 37 هزار
خانوار زن پرست خانوار بوده كه در سرشماري سال 85 اين تعداد به دو ميليون
خانوار افزايش يافته است كه طراحان بايد به اين مساله هم توجه كرده و نگاه
تناقض‌آميز موجود در طرح را اصلاح كنند.


سهميه‌بندي جنسيتي ناقض آزادي انسان‌هاست

ماشيني با اشاره به بخشي
از طرح پذيرش جنسيتي مبني بر اينكه صرف منابع ملي براي زنان و دختراني كه
براي خروج از خانه نياز به كسب اجازه از پدران و شوهرانشان دارند، هدر
دادن اين منابع است، گفت: دختران خلاقيت و توانايي‌هاي خود را در
دانشگاه‌ها و در عرصه اشتغال ثابت كرده‌اند و مجازات زناني كه خود قرباني
ضعف قوانين و محدوديت‌ها براي اشتغال هستند، غير منطقي به نظر مي‌رسد.


وي در ارتباط با ايجاد
محدوديت در پذيرش دختران دربرخي رشته‌ها اظهار كرد: درصد كمي‌ از رشته‌هاي
موجود نياز به مهاجرت افراد از محل زندگيشان را دارند و نمي‌توان براي اين
معدود رشته‌ها، قانون وضع كرد و اين در حاليست در سهميه‌بندي منطقه‌اي به
افراد براي ماندن در محل زندگي‌شان امتياز داده مي‌شود و سهميه‌بندي
جنسيتي در رشته‌هاي خاص هم ناقض آزادي انسان‌هاست.


اين پژوهشگر امور زنان
با تاكيد بر اهميت توجه به تشخيص و فهم افراد براي انتخاب، گفت: امروزه
ديگر تخصص افراد با قدرت بدني فيزيكي‌شان سنجيده نمي‌شود و در عين حال
آمار حاكي از آن است كه رغبت دختران در بسياري از رشته‌هاي فني بسيار كمتر
از پسران است و مطرح شدن اين موارد در طرح غير منطقي است.


اعطاي امتيازات جنسيتي به پسران مغاير با عدالت است

جنسيت، نژاد و قوميت نبايد در گزينش‌ها اثر گذار باشند

وي در ادامه با بيان
اينكه ما در نشست‌هاي بين‌المللي متعهد به از بين بردن تبعيض‌هاي جنسيتي
شده‌ايم، عنوان كرد: اين طرح با اصل برابري و عدالت جنسيتي در تعارض بوده
و افتخارات ايران در صحنه بين‌المللي مبني بر حضور زنان در همه عرصه‌ها و
آمار 60 درصدي ورود دختران به دانشگاه‌ها را زير سوال مي‌برد.


وي با اشاره به اهميت
بررسي آسيب‌هاي اجتماعي ناشي از تصويب اين طرح گفت: آيا در بخش‌هايي ديگري
كه دختران از پسران عقب افتاده‌اند نيز به اعطاي چنين امتيازات جنسيتي
اقدام كرده‌ايم.


ماشيني در خاتمه
شايستگي‌ها را عامل اثرگذار در صحنه احقاق حقوق دانست و اظهار كرد: با
توجه به آمار ارائه شده، رشته‌هاي فني و حرفه‌اي موجود براي دختران نصف
پسران است و آن‌ها براي بروز استعداد‌هايشان راهي جز شركت در رقابت
نفس‌گير كنكور را ندارند و اگر كنكور معيار است نبايد اجازه دهيم عواملي
چون جنسيت، نژاد و قوميت در گزينش‌هاي ما اثر گذار باشند.


انتهاي پيام

_________________
EVERY TIME
ONLY
FEREYDOON FOROOGHI
AND
BATIGOL
بازگشت به بالاي صفحه اذهب الى الأسفل
خواندن مشخصات فردي http://www.issf.co.nr/
paradise
مدیر کل
مدیر کل


تعداد پستها : 246
Age : 30
محل سکونت : بي سرزمين تر از باد
Registration date : 2007-02-03

پستعنوان: رد: پذيرش جنسيتي دركنكور، تبعيض يا ضرورت   الثلاثاء فبراير 20, 2007 7:41 am

/سهميه‌بندي جنسيتي در كنكور، تبعيض يا ضرورت/

رييس مركزمطالعات اجتماعي دانشگاه تهران: نمي‌توان با وضع قانوني پسران را با وجود نمره كمتر در دانشگاهها پذيرفت



رييس
مركز مطالعات و تحقيقات اجتماعي دانشگاه تهران با ابراز مخالفت با پذيرش
جنسيتي در كنكور با بيان اينكه هيچ كس نمي‌تواند منكر آزادي انتخاب زنان و
مردان در جامعه باشد، گفت: نمي‌توان با وضع قانوني خاص، كساني كه نمره
علمي‌ كمتري دارند را تنها به دليل پسر بودن در دانشگاه‌ها پذيرش كرد.


دكتر حسيني در گفت‌وگو با خبرنگار صنفي آموزشي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)،
اظهار داشت: بايد با ايجاد زمينه‌هاي رقابت سالم براي ورود به دانشگاه‌ها،
بهبود شرايط اشتغال و افزايش انگيزه پسران براي ورود به آموزش عالي، نسبت
به ايجاد تناسب در ورودي‌هاي دختر و پسر دانشگاه‌ها اقدام كرد.


وي با تاكيد بر لزوم
بررسي عوامل تاثير‌گذار در كاهش تمايل پسران براي ورود به دانشگاه‌،
افزود: از سال 80 به بعد تعداد پذيرفته شدگان دختر در دانشگاه‌ها بيشتر از
پسران شده و به حدود 65 درصد قبولي رسيد و در نتيجه كشور از سال 84 با
فارغ التحصيلاني كه تعداد بيشتر آن‌ها را زنان تشكيل دادند روبه‌رو شد كه
اين مساله برخي از مسوولان را با نگراني مواجه كرده است.


وي افزود: برخي از
مسوولان با اين استدلال كه در حوزه فرهنگي كشور زنان مسووليت بيشتري در
حوزه خانواده داشته و موظف به صرف وقت بيشتري در محيط خانواده هستند،
بنابراين امكان فعاليت كمتري در بازار كار دارند، پيشنهاد اعمال
سهميه‌بندي جنسيتي كنكور و ايجاد نوعي برابري در ورود به دانشگاه‌ها مطرح
كردند.


وي با تاكيد بر ايجاد
زمينه رقابت سالم براي ورود به دانشگاه‌ها، خاطرنشان كرد: نبود بازار كار
و زمينه اشتغال بعد از فارغ‌التحصيلي باعث شده است كه ميزان هزينه‌اي كه
افراد براي ورود به آموزش عالي صرف مي‌كنند با ميزان پاداش موردنظر آن‌ها
برابر نباشد و انگيزه تحصيل براي برخي از پسران كه در آينده نان‌آور
خانواده نيز محسوب مي‌شوند، كاهش يابد به نحوي كه ترجيح ‌دهند به جاي ورود
به دانشگاه به خدمت سربازي رفته و شرايط اشتغال خود را فراهم كنند.


رييس مركز مطالعات و
تحقيقات اجتماعي دانشگاه تهران با بيان اين كه دختران با ورود به دانشگاه
به امكان حضور اجتماعي دست مي‌يابند، گفت: مدرك دانشگاهي براي دختران به
عنوان يك سرمايه فرهنگي محسوب مي‌شود.


وي افزود: در ديگر
كشور‌هاي دنيا تنها كساني كه امكانات و استعداد دارند به آموزش عالي راه
مي‌يابند ولي در ايران ورود به دانشگاه به وسيله‌اي براي كسب جايگاه
اجتماعي بالاتر براي هر دو دسته خانم‌ها و آقايان تبديل شده كه اين
تمايلات در خانم‌ها قوي‌تر است.


دكتر حسيني در ارتباط با
بحث لطمه وارد شدن به قداست خانواده و افزايش سن ازدواج به عنوان آسيب‌هاي
افزايش ورودي‌هاي دختران در دانشگاه‌ها اظهار كرد: بخشي از نگراني‌ها ناشي
از اين تصور است كه وقتي تعداد فارغ التحصيلان دختر دانشگاه‌ها بيشتر شود،
تعدادي از آن‌ها همسراني بدون تحصيلات دانشگاهي خواهند داشت كه اقتدار
بيشتر زنان در حوزه آموزش باعث افزايش اختلافات خانوادگي و سست و متزلزل
شدن نهاد خانواده مي‌شود.


وي در ادامه بر لزوم انجام تحقيقات و كار كارشناسي مناسب در ارتباط با فرضيات مطرح شده قبل از تصويب هرگونه طرحي تاكيد كر.

به گفته رييس مركز
مطالعات و تحقيقات اجتماعي دانشگاه تهران، دختران و پسران يك جامعه با
داشتن فهم مناسبي از فرهنگ، خود به خود به دنبال بعضي رشته‌ها و فعاليت‌ها
نمي‌روند و نيازي به سهميه‌بندي جنسيتي در بعضي رشته‌هاي خاص چون معدن و
دامپزشكي نيست.


دكتر حسيني در خاتمه با
تاكيد بر لزوم راهنمايي‌هاي مناسب در ارتباط با انتخاب شغل در جامعه گفت:
در واقعيت جامعه، زنان خود از يكسري مشاغل و رشته‌ها كمتر استقبال مي‌كنند
و افزايش تعداد فارغ التحصيلان برخي رشته‌هاي دانشگاهي به دليل گسترش
دانشگاه‌هاي غير دولتي و امثالهم است كه امكان پذيرش را راحت‌تر كرده است.


انتهاي پيام

_________________
EVERY TIME
ONLY
FEREYDOON FOROOGHI
AND
BATIGOL
بازگشت به بالاي صفحه اذهب الى الأسفل
خواندن مشخصات فردي http://www.issf.co.nr/
paradise
مدیر کل
مدیر کل


تعداد پستها : 246
Age : 30
محل سکونت : بي سرزمين تر از باد
Registration date : 2007-02-03

پستعنوان: رد: پذيرش جنسيتي دركنكور، تبعيض يا ضرورت   الثلاثاء فبراير 20, 2007 7:41 am

/پذيرش جنسيتي در كنكور، تبعيض يا ضرورت/

يك جامعه شناس فرهنگي: فرصت‌هاي اجتماعي بايد به طور يكسان در اختيار همه افراد جامعه قرار گيرد



عضو
هيات علمي دانشگاه تهران با بيان اينكه افزايش تعداد دختران در دانشگاه‌ها
بيشتر يك مساله ذهني است تا يك مساله اجتماعي عيني، گفت: بالا بودن تعداد
دختران در دانشگاه‌ها بيشتر مربوط به دوره‌هاي كارشناسي و رشته‌هاي علوم
انساني و هنر است، ولي در دوره‌هاي تحصيلات تكميلي و رشته‌هاي فني مهندسي
هنوز تعداد دختران به مراتب كمتر از پسران است.


دكتر مريم رفعت‌جاه، جامعه شناس فرهنگي و عضو هيات علمي دانشگاه تهران
در گفت‌وگو با خبرنگار صنفي آموزشي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با
اشاره به ادعاي مطرح شده در خصوص طرح پذيرش جنسيتي، اظهار كرد: عليرغم
اينكه تعداد وروديهاي دختر دانشگاه‌ها در دوره‌هاي كارشناسي از سال 74 تا
84، افزايش يافته در سال تحصيلي 84-83، به 6/53 درصد رسيده است و در همان
سال تحصيلي 77 درصد پذيرفته‌شدگان دوره‌هاي كارشناسي رشته‌هاي علوم مهندسي
را پسران تشكيل داده‌اند.


وي افزود: مطابق آمار
موسسه پژوهش و برنامه‌ريزي آموزش عالي تعداد ورودي‌هاي دختر دوره‌هاي
كارشناسي ارشد بين سالهاي 74 تا 84 از 14 درصد به 37 درصد رسيده با اين
حال هنوز تعداد ورودي‌هاي پسر دوره‌هاي كارشناسي ارشد در سال 84 بالغ بر
63 درصد است. همچنين تعداد ورودي‌هاي دختر دوره‌هاي دكتري تخصصي نيز با
گذشت زمان كاهش يافته و از 34 درصد در سال 75 – 74 به 28 درصد در سال
84-83 رسيده است.


عضو هيات علمي دانشگاه
تهران در ادامه نگراني‌هاي مطرح در طرح پذيرش جنسيتي را بيشتر ناشي از
مسائل فرهنگي دانست و گفت: در اوايل دهه 80 از 7/10 ميليون نفر جمعيت بي
سواد كشور، تعداد زنان بيسواد كشور 5/1 برابر تعداد مردان بيسواد است.


وي در ادامه با طرح اين
موضوع كه چرا وقتي تعداد ورودي‌هاي مرد دانشگاهها بيش از زنان بود هيچ
نگراني و طرحي در اين ارتباط مطرح نشد، گفت: عليرغم اسلامي شدن دانشگاه‌ها
پس از انقلاب و بهبود موقعيت زنان در اجتماع و تجربه نقش‌هايي منطبق با
پتانسيل‌هاي ارزشمندشان، هنوز حضور زنان در عرصه‌هاي ورزشي، هنري، اقتصادي
و سياسي كمرنگ است و برخلاف نگراني طراحان پذيرش جنسيتي از عدم تعادل
موجود در بازار كار، تعداد زنان شاغل جامعه ما به حدود 12 درصد در سال 80
رسيده است كه در مقايسه با آمار اشتغال زنان در جهان رقم بسيار نازلي است
و اين بدان معناست كه افزايش سطح علمي زنان، به علت موانع ساختار و عواملي
چون نقشهاي خانگي واگذار شده به آنها، باعث افزايش نسبت اشتغالشان در
جامعه نشده است.


دكتر رفعت‌جاه با بيان
اينكه مطابق تحقيقي كه در سال 83 انجام شده است، 79 درصد زنان 25 تا 45
ساله تهراني كليشه‌هاي جنسيتي تحصيلي را نمي‌پذيرند، خاطرنشان كرد: اين
بدان معني است كه اكثر زنان ما آنچه را كه دست اندركاران اجتماعي و
صاحبنظران و مسئولين در طرح پذيرش جنسيتي بر آن تاكيد كرده و تحصيلات
دانشگاهي را براي مردان لازم تر دانسته‌اند را نمي‌پذيرند.


وي در ادامه با اشاره به
نظر عده‌اي مبني بر اينكه بهتر است زنان رشته هايي چون پرستاري، تربيت
كودك و روانشناسي را كه با مسئوليت‌هاي حوزه خصوصي آنها همخواني داشته و
در امتداد نقش‌هاي مراقبتي آنهاست را انتخاب كنند،‌ گفت: فرصت‌ها و
شانس‌هاي اجتماعي بايد به طور يكسان در اختيار همه افراد جامعه قرار گيرد
و حق انتخاب بايد بر خود افراد واگذار شود گرچه اين انتخاب تحت تاثير
عوامل محدود كننده و ساختارهاي اجتماعي قرار مي‌گيرد.


اين جامعه شناس فرهنگي
با بيان اينكه حضور زنان در خانه باعث افزايش ميزان نارضايتي و در نتيجه
تمايل به انواع متفاوتي از مصرف در آنها مي‌شود، اظهار كرد: متاسفانه بر
عدم فعاليت اجتماعي زنان به بهانه‌هايي چون لطمه به قداست خانواده تاكيد
شده است، در حاليكه در دين اسلام و در نهضت عاشورا بر اهميت حضور اجتماعي
و سياسي زنان به وضوح تاكيد شده است و تحقيقات نيز حاكي از آن است كه
كيفيت مادري زنان تحصيلكرده و شاغل نه تنها كاهش نيافته بلكه توان آنها در
تربيت فرزندان بيشتر نيز بوده و به اهميت خانواده لطمه‌ وارد نشده است.


دكتر رفعت‌جاه با اشاره
به جايگاه متفاوت تحصيل براي زنان و مردان جامعه در ذهن دست‌اندركاران و
نخبگان كشور، خاطر نشان كرد: براساس برخي آموزه‌هاي ديني و واقعيت اجتماعي
ما، وظيفه تامين اقتصادي مخارج خانواده با مردان است و برخي بر اين باورند
كه با در نظر گرفتن موقعيت‌هاي شغلي براي زنان تحصيلكرده با بحران خانه
نشين شدن مردان و زنان كارسالار روبرو مي‌شويم و حتي گاهي به شرايط شغلي و
اجتماعي دشوار براي اشتغال زنان نيز اشاره مي شود كه در اين ارتباط شايسته
است حق انتخاب به خود زنان واگذار شود.


وي افزود: با توجه به
افزايش تعداد تحصيلكردگان آموزش عالي در كشور، بازار كار و كارفرمايان با
توجه به ترجيحات خاص خودشان و در نظر گرفتن شايسته سالاري، انتخاب مناسب
را انجام خواهند داد و اين انتخاب ارتباطي به افزايش تعداد دختران
تحصيلكرده در بازار كار ندارد.


دكتر رفعت‌جاه با اشاره
به افزايش سطح فرهنگ و ايجاد تفكر انتقادي در زنان تحصيلكرده اذعان داشت:
تا زمانيكه تقسيم كار جنسيتي موجود در خانواده ها اصلاح نشود، با اشتغال
زنان قطعا فشار مضاعفي بر آنها وارد مي‌شود و بايد اين فرهنگ كه مردان نيز
در امور با ارزش مربوط به خانه و خانواده در كنار زنان حضور داشته باشند،
در جامعه ترويج شود و نبايد تمام مسئوليت ها و از جمله حضانت، نگهداري و
تربيت فرزندان را از زنان درخواست كرد و همه حقوق و از جمله ولايت فرزند
را به مردان واگذار كرد.


وي افزود: افزايش
تحصيلات دانشگاهي باعث تامل بيشتر افراد در سنت‌ها و همچنين هويت‌هاي القا
شده توسط دنياي مدرن مي‌شود و در واقع تحصيلات دانشگاهي و به ويژه ادامه
آن در مقاطع بالاتر مي‌تواند مانعي در برابر آسيب‌هاي اجتماعي مطرح براي
زنان باشد.


عضو هيات علمي دانشكده
علوم اجتماعي دانشگاه تهران در ادامه با بيان اينكه تربيت افراد در محيطي
بسته و به صورت تقليدي آثار و تبعات منفي به بار خواهد آورد، گفت: تحصيل
در حوزه و دانشگاه تنها راهيست كه زنان براي رسيدن به اهدافشان انتخاب
كرده‌اند و ديگر نمي‌توان در وضع كنوني انتظار تربيت زن خوب، فرمانبردار،
پارساي صرفا خانگي را داشت و مانع حضور زن در اجتماع شد.


دكتر رفعت جاه در ارتباط
با عنوان شدن افزايش سن ازدواج زنان تحصيلكرده در طرح پذيرش جنسيتي،
خاطرنشان كرد: شايد افزايش سطح تحصيلات زنان باعث افزايش سطح توقعات و
ايده‌ال‌هاي آنها و در نتيجه دشواري يافتن همسراني همتا براي آنان شود ولي
بايد به اين مهم توجه كرد كه افزايش سن ازدواج معلول عوامل متعدديست و
آمار حاكي از آنست كه سن ازدواج دختراني كه تحصيلات دانشگاهي نيز ندارند
افزايش يافته است.


وي در ادامه با بيان
اينكه افزايش انحرافات اجتماعي ارتباطي به ورود دختران به دانشگاه و
افزايش دوران تجرد آنها ندارد، گفت: بايد به آسيب‌هاي فراغتي دختران جوان
توجه شود،و در دنياي امروز ديگر نمي‌توان در كنار ترويج نوگرايي، فرد
گرايي و گرايشات مصرفي از طريق رسانه‌ها، با تنگ كردن دامنه حضور زنان و
دختران در جامعه و فرستادن آنها به خانه، آسيب‌ها و بحران‌هاي اجتماعي
مطرح را از بين برد بلكه فقط مي‌توان اين بحران‌ها را جابجا كرد كه در اين
ارتباط بايد به آمار دختراني كه بر اثر اعمال محدوديت و فشارهاي خانوادگي
دست به فرار از خانواده مي‌زنند بيشتر توجه شود.


دكتر رفعت جاه نگرش
موجود در پذيرش جنسيتي را بيشتر سليقه‌اي دانست و اظهار كرد: تفاوت‌هاي
جنسيتي و عوامل فرهنگي و اجتماعي قبل از ورود به دانشگاه و پيش از هرگونه
دستكاري در ورود متفاوت دختران و پسران به دانشگاه اثر مي‌گذارد كه اين
مساله ناشي از ذهنيت‌هاي متفاوتي است كه نسبت به تعريف جايگاه و مسووليت
زنان و مردان مطرح است.


وي در ادامه با بيان
اينكه بر اساس تحقيقات صورت گرفته ذهنيت موجود نسبت به تفاوت‌هاي زنان و
مردان در اثر عواملي چون جهاني سازي، فرايندهاي نوگرايي و قرار گرفتن در
مسير روشنگري و آگاهي در حال دگرگون شدن است گفت: موقعيت و نقش زنان در
خانواده، موقعيت نازلي نيست، ولي محدود و محصور شدن به آن مانع استفاده
زنان از همه توانمندي‌هاي خود و فرصت‌هاي موجود مي‌شود.


وي با بيان اينكه در
جامعه امروز مردان صرفا با نگاه اقتصادي به حضور زنانشان در حوزه اشتغال
تمايل دارند، اظهار كرد: بايد پتانسيل‌ و توانايي‌هاي زنان براي حضور در
اجتماع را پذيرفت و نسبت به نقش موثر آنها در توسعه و پيشرفت جامعه آگاه
بود.


دكتر رفعت جاه در خاتمه
با اشاره به تمايل زنان براي دستيابي به استقلال اقتصادي و فرصت هاي رشد و
شكوفايي همچون مردان جامعه، گفت: افزايش تحصيلات دانشگاهي زنان، باعث قدرت
انتخاب بيشتر آنها در فعاليتهاي فرهنگي، اجتماعي و اقتصادي و قدرت عمل
آنها را در خانواده و در دوره مادري فعال مي‌شود.


انتهاي پيام

_________________
EVERY TIME
ONLY
FEREYDOON FOROOGHI
AND
BATIGOL
بازگشت به بالاي صفحه اذهب الى الأسفل
خواندن مشخصات فردي http://www.issf.co.nr/
paradise
مدیر کل
مدیر کل


تعداد پستها : 246
Age : 30
محل سکونت : بي سرزمين تر از باد
Registration date : 2007-02-03

پستعنوان: رد: پذيرش جنسيتي دركنكور، تبعيض يا ضرورت   الأحد فبراير 25, 2007 7:19 am

/ پذيرش جنسيتي در كنكور، تبعيض يا ضرورت/

جامعه شناس و عضو هيات علمي دانشگاه: پذيرش جنسيتي باعث اختلال در ساخت نظام اجتماعي مي‌شود



جامعه
شناس و عضو هيات علمي دانشگاه تربيت معلم كنكور را ابزاري در جهت آگاهي از
شايستگي افراد جامعه دانست و گفت: هدف و منظور نهايي كنكور، دانشگاه نيست
بلكه افراد از اين طريق توانايي‌هاي خود را اعلام مي‌كنند در حالي كه
پذيرش جنسيتي باعث بروز نوعي نارضايتي سياسي و اجتماعي شده و منافي حقوق
فردي، اجتماعي و انساني افراد جامعه است.


دكتر قرائي مقدم در گفت‌وگو با خبرنگار صنفي آموزشي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)،
با بيان اينكه سهميه بندي جنسيتي نوعي تبعيض و خلاف قوانين بين المللي
است، اظهار كرد: از ابتداي امر در كنكور مساله جنسيت مطرح نبوده است و
افراد شايسته اعم از زن و مرد بايد بتوانند به دانشگاه راه يابند و
نمي‌توان افراد را از حق طبيعي محروم كرد.


وي با اشاره به تعداد
كمتر پذيرفته شدگان دختر در رشته‌هايي چون رياضي و رشته‌هاي فني چون
مهندسي معدن خاطر نشان كرد: افراد جامعه بالطبع توانايي‌هاي جسمي، روحي و
فكري خود طبقه بندي مشاغل را بوجود مي‌آورند و زنان به صورت طبيعي در
رشته‌هايي سنگين و مكانيكي دخالتي نمي‌كنند.


عضو هيات علمي دانشگاه
تربيت معلم در ادامه بازار كار و اشتغال را متعلق به گروه جنسيتي‌ خاصي
ندانست و گفت: از سالها پيش زنان از طريق فرشبافي، جاجيم و گليم بافي نقش
فعالي در بازار كار داشته و مردان فقط به صورت واسطه و دلال براي فروش
حاصل كار زنان اقدام مي‌كردند و ما در جايگاهي نيستيم كه تعيين كنيم بازار
كار بايد در دست چه كساني باشد.


به گفته اين جامعه شناس،
همه انسان‌ها حق دارند كه براي تامين مالي مخارج زندگي در بازار كار حضور
داشته باشند و اين در حاليست كه امروزه شاهد هستيم كه مخارج زندگي بر دوش
هر دو طرف، زن و مرد است و در اين بين بايد به آمار خانواده‌هاي زنان
سرپرست هم توجه شود كه اگر به بهانه وجود عدم تعادل در بازار كار مانع
حضور اين زنان در دانشگاه و بازار كار شويم قطعا در آينده با مصائب
بزرگتري از جانب اين زنان بي پناه و بي سرپرست روبرو خواهيم شد.


دكتر قرائي مقدم در
ادامه پذيرش جنسيتي را يك مكانيزم دفاعي در برابر حضور زنان در اجتماع
دانست و اظهار كرد: در حال حاضر نسبت تعداد زنان شاغل كشور به مردان بسيار
پايين و حدود 12 درصد است و بيش از 80 درصد زنان در مشاغل خانگي و امور
خانه داري مشغول هستند.


وي افزود: اگر مسوولين
خانواده‌ها و زنان جامعه را از نظر اقتصادي تامين كنند تعادل مدنظر آنها
در بازار كار قطعا ايجاد خواهد شد كه اين مسئله در كشورهاي پيشرفته و
توسعه يافته به خوبي مشهود است.


اين جامعه شناس با بيان
اينكه افزايش سن ازدواج معلول عوامل متعددي است،‌ اذعان داشت: حضور پسران
در دانشگاه‌ها، خدمت سربازي و نبود شرايط اشتغال و بازار كار و در نتيجه
عدم تامين اقتصادي پسران از عوامل افزايش سن ازدواج است كه قطعا افزايش
تحصيلات دانشگاهي زنان، اين شرايط را حتي بهتر نيز خواهد كرد.


وي افزود: به طور كلي سن ازدواج در جامعه ما و در ديگر كشورها افزايش يافته و به متوسط 25 سال رسيده است.

عضو هيات علمي دانشگاه
تربيت معلم در خاتمه طرح پذيرش جنسيتي را به دليل عوامل مختلف روحي –
رواني، انساني، اقتصادي، سياسي و فرهنگي و ايجاد اختلال در ساخت نظام
اجتماعي مردود دانست.


انتهاي پيام

_________________
EVERY TIME
ONLY
FEREYDOON FOROOGHI
AND
BATIGOL
بازگشت به بالاي صفحه اذهب الى الأسفل
خواندن مشخصات فردي http://www.issf.co.nr/
paradise
مدیر کل
مدیر کل


تعداد پستها : 246
Age : 30
محل سکونت : بي سرزمين تر از باد
Registration date : 2007-02-03

پستعنوان: رد: پذيرش جنسيتي دركنكور، تبعيض يا ضرورت   الأحد فبراير 25, 2007 7:21 am

/پذيرش جنسيتي دركنكور تبعيض يا ضرورت/

جامعه شناس و مدرس دانشگاه: سهميه‌بندي جنسيتي كنكور براساس نيازبازاركار، امري منطقي است



جامعه
شناس و مدرس دانشگاه سهميه بندي جنسيتي كنكور بر اساس نياز بازار كار را
امري منطقي دانست و گفت: عدم تعادل موجود در بازار كار ناشي از نبود
برنامه ريزي، نياز سنجي و آگاه نبودن از چگونگي نياز مراكز مختلف به انواع
رشته‌ها و جنسيت‌هاي مختلف است.


دكتر حسين فرجاد
در گفت‌وگو با خبرنگار صنفي آموزشي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)،
اظهار كرد: متاسفانه در جامعه بين نياز موجود در بازار كار و انتخاب
دانشجو ارتباطي وجود ندارد كه بايد به لزوم ايجاد اين رابطه در جامعه توجه
شود و شايد بر اساس اين نوع نگاه حتي سهميه بندي 60 درصدي به نفع پسران هم
طبيعي باشد البته در يك حركت اجتماعي هميشه عده‌اي قرباني خواهند شد.


وي افزود: دانشگاه‌ها
نبايد ملاك تصميم گيري قرار گيرند بلكه نيازسنجي‌هاي صورت گرفته در جامعه
بايد روند برنامه‌ريزيها را مشخص كند.


اين جامعه شناس با بيان
اينكه قطعا اعتبار و قداست خانواده‌ها با افزايش تحصيلات زنان و دختران
بيشتر مي‌شود، خاطر نشان كرد: افزايش سن ازدواج كه در كل جامعه ايران
اتفاق افتاده امري نامطلوب است و محدوديت قدرت اقتصادي جوانان از عوامل
اصلي آن است.


دكتر فرجاد در ادامه
سهميه بندي جنسيتي در بعضي رشته‌هاي خاص را مطلوب دانست و افزود: گرچه
زنان در رشته‌هايي چون الكترونيك توانايي‌هاي بيشتري از خود نشان داده‌اند
ولي به طور كلي كارايي زنان در رشته‌هاي فني، كارخانجات، بخش كشاورزي و در
مزارع پايين‌تر است و موفقيت آنها در رشته‌هايي چون مديريت، حسابداري،
مددكاري و روانشناسي قطعا بيشتر خواهد بود.


اين جامعه شناس در خاتمه
توجه بيش از اندازه زنان و دختران جامعه به تحصيلات دانشگاهي و اشتغال را
مانع توجه كافي آنها به مسائل خانوادگي و زندگي دانست.




انتهاي پيام

_________________
EVERY TIME
ONLY
FEREYDOON FOROOGHI
AND
BATIGOL
بازگشت به بالاي صفحه اذهب الى الأسفل
خواندن مشخصات فردي http://www.issf.co.nr/
paradise
مدیر کل
مدیر کل


تعداد پستها : 246
Age : 30
محل سکونت : بي سرزمين تر از باد
Registration date : 2007-02-03

پستعنوان: رد: پذيرش جنسيتي دركنكور، تبعيض يا ضرورت   الأحد فبراير 25, 2007 7:22 am

/پذيرش جنسيتي دركنكور تبعيض يا ضرورت/

عضو كميسيون آموزش:

منابع نيروي انساني بايد مديريت شود

در پذيرش جنسيتي نبايد نگاه تبعيض‌آميز وجود داشته باشد



عضو
كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي با موافقت از پذيرش جنسيتي در
كنكور گفت: منابع نيروي انساني همانند منابع مالي بايد مديريت شود البته
در اين خصوص بايد كار كارشناسي صورت گيرد.

هادي دوست‌محمدي در
گفت‌وگو با خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، بر پذيرش
دانشجو براساس برنامه‌ها و نيازهاي جامعه به نيروي انساني متخصص تاكيد كرد
و گفت:‌ با توجه به شرايط جسمي و روحي زنان، محيط كاري و نيازهاي جامعه و
براي آن‌كه در آينده با مشكل نيروي انساني مواجه نشويم بايد در رشته‌هاي
خاص نسبت به پذيرش بيشتر زنان يا مردان اقدام كنيم.
وي با ابراز خوشحالي از شركت
گسترده زنان در كنكور و پذيرش آنها در دانشگاه، تصريح كرد: در طرح «پذيرش
جنسيتي» نبايد اين احساس ايجاد شود كه نگاه تبعيض آميز جنسيتي وجود دارد،
بلكه طرح چنين موضوعاتي به طور كلان در جهت سنجش نيازهاي جامعه و كارايي
نيروها در رشته‌هاي تخصصي است.
دوست‌محمدي با تاكيد بر مديريت
نيروي انساني گفت: به طور مثال تخصص زنان در رشته‌هايي همچون مامايي و يا
زنان و زايمان هرچه بيشتر باشد مطلوب‌تر است. چرا كه وجود زنان در اين
گونه رشته‌ها با ارزش‌هاي جامعه ما سازگارتر است و اگر اين‌گونه موارد را
مديريت نكنيم، به جايي خواهيم رسيد كه به يكسري شرايط ناخواسته تن دهيم.




انتهاي پيام

_________________
EVERY TIME
ONLY
FEREYDOON FOROOGHI
AND
BATIGOL
بازگشت به بالاي صفحه اذهب الى الأسفل
خواندن مشخصات فردي http://www.issf.co.nr/
محتوى إعلاني




پستعنوان: رد: پذيرش جنسيتي دركنكور، تبعيض يا ضرورت   اليوم في 1:51 pm

بازگشت به بالاي صفحه اذهب الى الأسفل
 
پذيرش جنسيتي دركنكور، تبعيض يا ضرورت
مشاهده موضوع قبلي مشاهده موضوع بعدي بازگشت به بالاي صفحه 
صفحه 1 از 1

صلاحيات هذا المنتدى:شما نمي توانيد در اين بخش به موضوعها پاسخ دهيد
انجمن علمي دانشجويان ايران :: بحث و گفتگوی آزاد :: دانشگاه و دانشجو-
پرش به: